تغییر مفهوم درد طّی زمان

نویسندگان

محمدعلی اصغری مقدم

چکیده

تا اواسط قرن بیستم میلادی، درد یا دارای منشاء جسمی تلقی می­شد یا دارای خاستگاه­ روانی. از نیمه دوّم قرن بیستم به بعد، تردید­های جدی در باره این گونه مفهوم سازی از درد آغاز شد و حجم وسیعی از پژوهش­ها درستی این مفهوم سازی را مورد آزمون قرار دادند. امروز هم به­لحاظ نظری و هم با استناد به منابع پژوهشی می­توان گفت درد، صرفنظر از نوع، مدّت و شدت آن، پدیده­ای زیستی روانی اجتماعی به شمار می­آید و حالات هیجانی و انگیزشی، یادگیری، مدارهای مغزی و نیز شکل پذیری عصبی به­دنبال تجربه درد در فهم درد به­طور عام و در مزمن دارای به­طور خاص دارای اهمّیت هستند.  در سایه این یافته­ها دیگر جایی برای نگرش قدیمی به درد که درد را یا دارای منشاء جسمی یا روان­شناختی می­دانست، باقی نمی­ماند. نوشته حاضر تلاش دارد تا سیر تاریخی تغییر معنا و مفهوم درد نزد انسان را طّی زمان نشان دهد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تغییر مفهوم درد طیِّ زمان

Until the mid-twentieth century, it was thought that complaint of pain has physical or psychological origins. From this time onwards, a large number of researches analyzed the correctness of pain concept and gradually changed the concept of pain. Today, according to theoretical and research resources, regardless of its type, duration and severity, pain is conceptualized as a bio-psychosocial ph...

متن کامل

تغییر مفهوم درد طیِّ زمان

تا اواسط قرن بیستم میلادی، درد یا دارای منشأ جسمی تلقی می شد یا دارای خاستگاه روانی. از این زمان به بعد، حجم وسیعی از پژوهش ها، درستی این مفهوم سازی از درد را مورد آزمون قرار دادند و به تدریج مفهوم انسان از درد تغییر یافت. امروز هم به لحاظ نظری و هم با استناد به منابع پژوهشی می توان گفت درد، صرف نظر از نوع، مدّت و شدّت آن، پدیده ای زیستی روانی اجتماعی به شمار می آید و حالات هیجانی و انگیزشی، یادگ...

متن کامل

مفهوم درد و لذّت از دیدگاه عطار

یکی از موضوعات بنیادین تفّکر عطار در عرفان، موضوع درد و لذّت است.عطار درد حقیقی را رهبر آدمی، بیدار کننده روح و باعث زایش می­داند. در نقطه مقابل، بی دردی و لذت­های مجازی را راهزن معرفت، حجاب لذت حقیقی و باطنی، به هم خوردن تعادل روحی و روانی معرفی می­کند. این مقاله به واکاوی موضوع درد ولذّت در آثار عطار می­پردازد و نیز سیری است در جهت گیری­ها و نگرش­های بدیع این عارف دردمند، درباره درد درونی و لذّت ...

متن کامل

مفهوم درد از نظر گاه محتشم کاشانی

یکی از مبانی دستگاه فکری محتشم کاشانی، مقولة درد است. محتشم، درد درونی و حقیقی را مبنای حرکت در این عالم، عامل رافع حجاب دل، باعث رسیدن به لذّت پایدار و موجب خلوص عیار عشق می داند. در نقطة مقابل، بی دردی را مایة هلاکت و نابودی، موجب ملال و افسردگی و حجاب راه انسان معرفی می کند. این مقاله،به روش تحلیلی به واکاوی و تبیین موضوع درد در شعر محتشم می پردازد؛و نیز سیری است در اشارات تأمّل برانگیز این شا...

متن کامل

ارزشمداری اطلاعات حسابداری طی زمان.

اندیشمندان حسابداری به موضوع "ارزشمداری" علاقه زیادی نشان داده اند( بیور ،2002). از دهه 1990 محققان در زمینه ارزشمداری به بررسی این موضوع پرداختند که کدام نوع از اطلاعات حسابداری مربوط تلقی می‌شود و آیا ارزشمداری طی زمان تغییر کرده است یا خیر. محققان در پی پاسخ به این سوال به نتایج متفاوتی دست یافته اند. پاسخ به این سوال که ارزشمداری اطلاعات حسابداری در بورس اوراق بهادار تهران طی زمان چگونه تغی...

متن کامل

مفهوم درد از نظر گاه محتشم کاشانی

یکی از مبانی دستگاه فکری محتشم کاشانی، مقولة درد است. محتشم، درد درونی و حقیقی را مبنای حرکت در این عالم، عامل رافع حجاب دل، باعث رسیدن به لذّت پایدار و موجب خلوص عیار عشق می داند. در نقطة مقابل، بی دردی را مایة هلاکت و نابودی، موجب ملال و افسردگی و حجاب راه انسان معرفی می کند. این مقاله،به روش تحلیلی به واکاوی و تبیین موضوع درد در شعر محتشم می پردازد؛و نیز سیری است در اشارات تأمّل برانگیز این شا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
روانشناسی بالینی و شخصیت

جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۶۵-۱۷۲

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023